Córdoba

4 december 2018 - Córdoba, Argentinië

Zondag 2 december was weer een reisdag, dit keer naar Córdoba. We hadden anderhalve dag ervoor bericht gekregen dat onze vlucht gewijzigd was en niet om half twaalf vertrok maar al om negen uur. Omdat we de auto nog moesten inleveren en het ook nog een flink stuk rijden was naar het vliegveld, moesten we om zes uur op. Gelukkig was het zondag en daarom zeer rustig op de weg (vrijdag hadden we nog in de file gestaan). Er bleek ook zowaar iemand van het verhuurbedrijf op het vliegveld aanwezig te zijn (we hadden hen de vorige dag tevergeefs proberen te bellen). Maar het inchecken en daarna de bagagecontrole gingen vreselijk traag en inefficiënt. Het was een wonder dat we uiteindelijk met slechts 20 minuten vertraging vertrokken.

Aangekomen in Córdoba besloten we met de bus naar het centrum te gaan, dan konden we meteen wat van de stad zien. De busrit ging zeer voorspoedig (een half uur terwijl Google maps meer dan een uur gegeven had, misschien omdat het zondag was) maar onderweg zagen we niet veel verheffends. We werden zeer vriendelijk ontvangen bij het appartementencomplex, maar moesten nog twee uur wachten voor we in ons appartement konden. Dus lieten we de bagage achter en gingen vast de stad in. Al snel waren we bij het San Martin plein waar een van oorsprong Jezuieten kerk staat. Verder bleek er op dit bekende plein niet veel te bekijken. Eén blok verder zou een ‘Jezuieten wijk’ zijn maar dat bleken slechts drie gebouwen, waarvan één een universiteitsgebouw. Echter alles was dicht op zondag. De tourist information was wel open dus daar hebben we ons door een enthousiaste dame laten informeren wat er te zien was. Zij wees ons onder andere op een stadsrondrit per bus, die een half uur later bleek te vertrekken. Na snel langs de receptie van het appartmentencomplex gegaan te zijn om de sleutel op te halen omdat er na zes uur niemand meer zou zijn, hebben we bovenop een McDonalds bus de stad bekeken. Helaas vielen de bezienswaardigheden een beetje in het niet bij de algemene indruk van de stad: veel hoogbouw, vies en druk.

Om de dag toch een leuk einde te geven, zijn we ‘s avonds naar de ‘studentenwijk’ gegaan waar op zondag een markt is met allemaal handgemaakte produkten en ook veel barretjes en eettentjes zitten. Het was heel leuk om daar rond te lopen. Uiteindelijk hebben we niets gekocht maar wel een overvloedige tapas schotel tot ons genomen in een gezellig restaurant. Daarna zijn we teruggewandeld naar ons appartement. Het uitzicht daar was een aantal lelijke flatgebouwen, maar omdat we aan de achterkant zaten was het straatgeluid enigszins gedempt. Het bed was heerlijk, we hoefden niet vroeg op, dus we hebben een lange nacht gemaakt.

Maandag 3 december hebben we Córdoba te voet bekeken. We gingen eerst langs een kerk met een gekleurde façade (een soort van matte Mondriaan kleuren). Daarna gingen we naar het Palacio Ferreyra, een naar Franse stijl gebouwde villa waarin nu een museum zit dat we wilden bezoeken. Echter het museum bleek op maandag gesloten. Daarom we gingen we in het nabij gelegen Parque Sarmiento wandelen. Maar op veel wegen door het park mogen gewoon auto’s rijden, diverse paden waren afgesloten en het park was nogal kaal dus dat hadden we vrij snel gezien. Dus zijn we met een tussenstop om ergens te lunchen weer teruggegaan naar ons apartement. Inmiddels waren we Córdoba wel een beetje zat. Bij de lunch was het idee opgekomen om maar een dag eerder naar Iguazu te gaan. We konden een goedkope vlucht en een extra nacht bij het hotel boeken, dus de beslissing was snel genomen. Daarna hebben we de rest van de middag doorgebracht bij het zwembad op de bovenste (17e) verdieping van het complex met uitzicht over de stad. ‘s Avonds  hebben we maar weer eens steak gegeten en de avond afgesloten met in bed filmpje kijken.

Dinsdag 4 december hebben we ons uiterste best gedaan wat cultuur te snuiven. Het museum in het Palacio Ferreyra konden we nu wel in. Daar bleek een kleine collectie kunst uit de 20e en 21e eeuw te hangen. Het paleis zelf was ook wel de moeite waard. We wilden eigenlijk ook wel iets over de Argentijnse revolutie zien, maar volgens de dame in het museum was dat nergens in Córdoba te vinden. We hoopten nog iets over de strijd van de vrouwen in het ‘Museo de las mujeres’ (het vrouwenmuseum) te vinden maar daar troffen we alleen een serie portretten van vrouwen (geboren in 1976) aan en tamelijk bizarre kunst rond het thema menstruatiebloed. Wel hebben we genoten van een bezoek aan de door de Jezuieten opgerichte universiteit waar een paar mooi ingerichte kamers en de oude boeken- en kaartencollecties te bewonderen waren. Daarna hebben we bijna het hele winkelcentrum afgelopen. Het was lekker druk op straat en alles was open. Daardoor was het een stuk gezelliger dan op zondag. Maar omdat we beiden geen echte liefhebbers van winkelen zijn, waren we daar op een gegeven ogenblik ook wel klaar mee. Bettina heeft alleen een broek met lama’s erop gekocht als souvenir.

Concluderend, we hebben best een paar leuke dingen gezien en gedaan in Córdoba, maar het was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden op basis van wat we her en der gelezen hadden.

1. Marianne nonhebel:
    5 december 2018
    Cool, die “poolphoto”!!!!
  2. Caroline Wisselink:
    6 december 2018
    Wow wat een mooie foto's, zeker met de verhalen en de filmpjes. Heerlijk om jullie te volgen, het brengt ons ook in vakantiestemming. 👍😉 Groetjes en geniet ervan!
  3. Daniëlle Disseldorp:
    8 december 2018
    Hi Caroline en Franca, leuk dat jullie ons volgen en dit land is een echte aanrader als gezinsvakantie 😉