Iguazu watervallen

7 december 2018 - Iguazú, Argentinië

Woensdag 5 december gingen we dus vervroegd naar Iguazu. De reis ging weer voorspoedig (hoezo zouden er altijd problemen zijn me Argentijnse luchtvaartmaatschappijen?) en we kwamen om een uur of drie aan bij ons hotel. Het hotel was het meest luxe van alle verblijven tot dan toe. We kregen een zeer ruime kamer met twee king-size bedden en riante badkamer met bad en aparte douche. Ook was er een lekker zwembad omringd met palmbomen waar we meteen gebruik van hebben gemaakt en aan het eind van de middag van een heerlijke mojito hebben genoten. Bettina was hier in 2013 al eens geweest en had in de taxi naar het hotel al een paar dingen herkend. Bij nader onderzoek bleek het favoriete restaurant van destijds letterlijk om de hoek te liggen, dus daar zijn we ‘s avonds heen gegaan. Met de zeer aangename temperaturen in Iguazu was het heerlijk om op het terras te zitten en het eten bleek ook nog steeds van topkwaliteit.

De volgende dag (donderdag 6 december) was het weer tijd voor actie. Per openbaar vervoer reden we naar de Iguazu watervallen. Om precies te zijn, we gingen naar de Argentijnse kant, want de watervallen liggen op de grens van Argentinië en Brazilië en zijn van beide kanten te bewonderen. Bij aankomst informeerden we naar boottochten. Naar verluid was later op de dag alles al vol, dus begonnen wij hiermee. We reden eerst in een soort kruising tussen een jeep en een open bus gedurende een klein half uur door de jungle waarbij het een en ander over de flora en fauna verteld werd. Toen moesten we een lange trap af naar de boot waar we zwemvesten en waterdichte zakken kregen. Op aandringen van Bettina hadden we intussen ergens in de toiletten onze badpakken aangedaan en ook op de boot werd voor vertrek geadviseerd alle spullen goed op te bergen in de zak omdat alles nat zou worden. Alleen waren de stoeltjes in de boot zo heet aan de blote benen dat we er toch maar even een T-shirt op gelegd hadden. Na een minuut of 20 varen over de rivier kwamen de watervallen in volle glorie in zicht. We kregen gelegenheid om foto’s te nemen, maar toen moesten alle toestellen weer opgeborgen worden. We gingen nl. op diverse plekken recht op de watervallen af en er werd alles aan gedaan om te zorgen dat iedereen echt doorweekt was. Daarbij werd iedereen aangemoedigd flink te joelen en te gillen. We gingen er niet echt onder, maar wel in de wolken van nevel en spatten. En we konden van heel dichtbij meemaken met wat voor geweld die gigantische hoeveelheden water naar beneden kwamen. Voor het geval het nog niet genoeg was, ging de (speed)boot ook nog een paar keer lekker hard en schuin waardoor opspattend water de boot inkwam. Na een half uur was het effect bereikt en iedereen echt doorweekt en ging de boot weer terug.

Na de terugreis via de trap en de bus gingen we de uitgezette wandelingen doen. De eerste die we deden ging langs de bovenkant van de watervallen waarbij we op diverse plaatsen bovenop de watervallen konden kijken. De tweede ging over een lager gelegen pad waarbij we vele uitzichten op de watervallen hadden. Tijdens deze wandelingen hebben we tientallen rode neusberen gezien. Ze zien er schattig uit maar bedelen om eten en kunnen ook gemeen bijten. Maar zeker van de jonkies die we gezien hebben, hadden we er wel één mee willen nemen. Ook hebben we grote (50-60 cm), zich traag voortbewegende hagedissen gezien. Maar helaas hielden de toekans zich voor ons verborgen. Voor de derde wandeling moesten we eerst met een treintje. Daarna was er één grote ‘brug’ waarbij we over de Iguazu rivier liepen, die superbreed is daar (moet wel, die voert al dat water aan), waarna we uitkwamen aan de bovenkant van de Garganta del Diablo (de keel van de duivel), een gigantische halfronde waterval.

Woorden schieten tekort om al dit natuurgeweld te beschrijven, dus bekijk vooral de foto’s en video’s!!!

Vrijdag 7 december gingen we naar de Braziliaanse kant. Dit kon ook gewoon per openbare bus, ook al moesten we door een dubbele grenscontrole (gewoon iedereen de bus uit en stempel in het paspoort halen). Na aanschaf van tickets werden we met een bus van het park richting de watervallen gereden. De rondwandeling daar is minder uitgebreid maar zeker niet minder spectaculair. Vanaf de Braziliaanse kant hadden we nl. het volle uitzicht op de watervallen. Ook is daar een ‘brug’ met uitzichtspunten aangelegd tussen een grote hoger gelegen en een lager gelegen waterval waarbij je mooi de diepte in kan kijken terwijl je door de hoger gelegen waterval nat geregend wordt. Zie wederom de foto’s.

Omdat dit geen volle dag was, hadden we ‘s middags nog een paar uurtjes aan het zwembad. We hadden ons natuurlijk gedurende de hele vakantie steeds heel goed ingesmeerd en geleidelijk wel wat zon opgedaan, maar het leek ons wel leuk lekker gekleurd terug te komen in Nederland, dus wilden we nog van de zon profiteren. Voor de afwisseling was dat heel leuk, lekker met een drankje in de zon aan het zwembad!

1. Marianne nonhebel:
    8 december 2018
    Lieve meiden wat een indrukwekkend geweld moet dat zijn geweest, een grote krachtbron. En dan die beertjes, zo schattig 🙃 Super leuk dat jullie dit allemaal met ons delen. Fijne dagen nog.
  2. Agnes Mooijman:
    8 december 2018
    Wow, jullie hebben al zoveel moois gezien en geven ons hierdoor de mogelijkheid om mee te kijken door jullie verhalen, foto's en video's. Gaaf hoor.
  3. Yvonne:
    8 december 2018
    Mochten jullie nog tijd over hebben... Een helicoptervlucht boven de watervallen is zo mooi! Yep, aardig aan de prijs maar zeer de moeite waard.
  4. Truusje de Wildt:
    8 december 2018
    Fantastisch hoe jullie me hebben laten meegenieten van jullie avonturen. Alvast een goede terugreis gewenst vanuit een grijs en nat Nederland.
  5. Daniëlle Disseldorp:
    8 december 2018
    Hallo Truusje (mam), ja leuk he dat dat tegenwoordig kan, ook wij vinden het erg leuk om op afstand iedereen op de hoogte houden, tot snel!
  6. Daniëlle Disseldorp:
    8 december 2018
    Hi yvonne, we hebben de helikopter inderdaad menig keer zien overvliegen maar omdat het vanaf de grond al waanzinnig indrukwekkend is hebben we dat maar gelaten voor wat het is maar ik kan me voorstellen dat het ook een mooi beeld is van boven is ☺️
  7. Daniëlle Disseldorp:
    8 december 2018
    Hi Agnes, echt heel leuk dat je ons volgt en het is echt grappig dat het zo makkelijk is om op deze manier mee te laten genieten. ☺️
  8. Daniëlle Disseldorp:
    8 december 2018
    Lieve Marianne, nog even en dan zijn we weer thuis en kunnen we met een mooi, tevreden en een rijk gevoel terugkijken op onze avonturen hier 😘