Kaapstad

21 maart 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na ons verblijf in Mosselbaai zijn we in één keer richting Kaapstad gereden, hoewel niet helemaal naar Kaapstad. We hadden een B&B geboekt in Somerset, wat zo'n half uur rijden ten zuid-oosten van Kaapstad ligt, want we hadden geen zin om in de stad te verblijven. Daar hadden we een prachtig, tot in de puntjes verzorgd appartement met zwembad en uitzicht op de oceaan.

Op donderdag 16 maart hebben we met de hop-on-hop-off bussen Kaapstad en direct omgeving verkend. Kaapstad zelf is een grote, moderne stad. Afgezien van enkele standbeelden die we passeerden en wat landhuizen die zo ver van de weg en achter begroeiing lagen dat je er vrijwel niets van kon zien, was er niet zoveel historisch te zien. De westkust heeft prachtige stranden en heel veel luxe huizen en appartementen. Leuk om een keer doorheen te rijden, maar dat is het dan ook wel (wij zijn duidelijk niet zo van die stadsmensen...). Het was wel een prachtige zonnige dag, dus we moesten goed insmeren en waren ondanks regelmatig drinken aan het eind van de dag compleet uitgedroogd.

's Avonds hebben we een privé food tour gedaan. Onder leiding van een gids gingen we door het 'oude' centrum langs diverse lokale eettentjes. Een hele ervaring omdat we op plaatsen kwamen waar we zelf nooit heengegaan zouden zijn. We hebben ook een paar bijzondere dingen gegeten, bijvoorbeeld Afrikaanse 'snoek' wat een zoutwatervis is, en 'pap' (een bijgerecht van een soort griesmeel, zeg maar in plaats van aardappel(puree)) . Al met al kregen we veel te veel te eten, maar we hadden met de gids afgesproken overal 'doggy bags' te vragen die hij vervolgens op straat aan een willekeurige dakloze gaf.

Vrijdag 17 maart zijn we naar Cape Point gereden, aan het eind van het schiereiland ten zuiden van Kaapstad. Daar zijn we naar de oude en de nieuwe vuurtoren gewandeld. Vervolgens gingen we daarvandaan naar Kaap de Goede Hoop wandelen, een paar kilometer verderop. Onderweg namen we een afslag naar een uitzichtpunt, maar onze weg werd geblokkeerd door 4 wilde struisvogels. Wij stapten opzij van het pad af, maar konden door het struikgewas niet om hen heen lopen. Vervolgens bleven die beesten vrolijk staan op een paar meter afstand van ons. Daarom zijn we na het nemen van een aantal foto's maar terug gegaan naar het pad naar de Kaap. Zowel Cape Point als Kaap de Goede Hoop zijn eigenlijk niet meer dan een flinke rots: leuk om op te wandelen, prachtig uitzicht alle kanten op, maar verder is er niets te doen. Op de terugweg zijn we naar Boulders Beach gegaan dat iets noordelijker op het schiereiland ligt en beroemd is om de grote pinguïn kolonie daar. Wat was dat leuk: honderden pinguïns die we vanaf een verhoogd vlonder met leuningen (het was niet de bedoeling dat je eraf stapte) op een paar meter afstand konden bekijken. Er was veel te zien: jonge nog pluizige pinguïns, pinguïns die op een ei zaten te broeden, en we hebben zelfs een paring mogen aanschouwen. Kortom, dit was een zeer geslaagde dag! 's Avonds hebben we met de Nederlandse buren van het appartement naast ons een gezellige avond gehad met allerlei hapjes die wij nog hadden en wijn van hen die nog op moest voor ze de volgende dag weggingen.

Zaterdag 18 maart zijn we naar de nabijgelegen wijnhuizen Morgenster en Vergelegen gegaan. Om Daniëlle ook van de wijn te kunnen laten genieten, hadden we besloten met een Uber taxi te gaan. Hoewel we toch redelijk veel reiservaring hebben, hadden we dit allebei nog nooit gedaan. Spannend hoor, zo een taxi bestellen en dan dat autootje op de kaart te zien bewegen (hahaha). Bij Morgenster maken ze ook olijfolie dus hebben we een gecombineerde olijfolie- en wijn-proeverij gedaan. We kregen verschillende soorten olijfolie in glaasjes die we eerst in één hand met de andere hand erop voorzichtig moesten zwenken, om daarna de vrijgekomen geuren op te snuiven. Een heel aparte ervaring. Vervolgens mochten we proeven, een slokje zo uit het glas en verder met brood. We kregen er ook een witte, rosé en rode wijn bij te proeven, en als toetje een bol vanille-ijs met een scheut olijfolie met citroen. Dit klinkt idioot, maar was heel erg lekker! Dus we hebben een flesje van die olie meegenomen (ook lekker in de salade trouwens). Daarna zijn we naar Vergelegen gelopen, want dat ligt er vlakbij. Daar hebben we eerst een uitgebreide late lunch genuttigd om vervolgens om vier uur nog een wijnproeverij te doen. En toen met de Uber weer terug naar het appartement.

Zondag 19 maart hebben we eerst een lekker lui in de zon liggen lezen en zijn we na een zelf-bereide lunch weer naar Kaapstad gereden. Na wat winkelelen in een heel groot winkelcentrum dat voor een groot deel dezelfde winkels had die wij in Nederland hebben, hebben we iets gedaan wat we allebei nog nooit gedaan hadden en heel graag een keer wilden doen: een helicoptervlucht! Vanaf de haven hebben we een 20 minuten durende rondvlucht gemaakt waarbij we natuurlijk prachtig zicht hadden op Kaapstad, de Tafelberg, Robbeneiland, Houtbaai enz. enz. Het was echt geweldig om dat een keer mee te maken, hoewel we het achteraf gezien niet zo spannend vonden als we verwacht hadden. Maar in ieder geval hebben we deze ervaring in de pocket. Daarna hebben we nog een tijd bij een buiten-optreden van een muziekschool staan kijken en luisteren, waar we toevallig tegenaan liepen. Vervolgens nog in de haven gegeten (alweer een groot stuk vlees) en voldaan huiswaarts gegaan.

Maandag 20 maart was een tamelijk regenachtige dag. Eerst hebben we de koffers helemaal uitgepakt en weer netjes ingepakt. Daarna zijn we naar Stellenbosch gegaan. Hoewel dit leuke plaatsje ook bekend is om de wijnhuizen, hebben we hier niet meer wijn geproefd, maar alleen rondgelopen en nog wat aankopen gedaan. Terug in het appartement nog relaxed een Netflix film gekeken en alles klaargemaakt voor vertrek. Na een zeer hartelijk afscheid van de gastvrouw hebben we van ons 'laatste avondmaal' genoten bij een door haar aanbevolen restaurant.

En toen naar het vliegveld gereden en op het vliegtuig gestapt. Bij binnenkomst bleek dat het gezelschap dat we bij Morgenster gezien hadden, de bemanning van deze vlucht was. De dame die assistent-purser was, kwam tijdens de vlucht een praatje met Bettina maken. Daniëlle had haar ogen dicht en luisterde naar een podcast. Zo kan Bettina deze dame laten weten dat Daniëlle jarig was, waarna zij terugkwam met 2 glazen champagne en een KLM huisje en kaart voor Daniëlle. De vlucht ging voorspoedig en op Schiphol werden we opgehaald door onze Hans-en, waarna we met z'n viertjes nog zijn gaan lunchen en Bettina en Daniëlle alvast een en ander konden vertellen.

En dit was het dan weer, ons avontuur in Zuid-Afrika. Wat een bijzondere vakantie, en wat hebben we genoten, ondanks regenbuien, 'load shedding', en gebroken pols. Ons volgende avontuur laat nog even op zich wachten, maar de eerste ideeën zijn er al!

1. Marianne nonhebel:
    22 maart 2023
    Wat een heerlijk afsluiting van een fantastische vakantie meiden. Prachtige foto’s en mooie, spannende verhalen. Lekker nagenieten.
    (Overigens wel blij dat jullie weer thuis zijn hoor 😉. )
  2. Loes:
    23 maart 2023
    Dames dit was een mooie reis en ervaring, nu nagenieten !
  3. Caro:
    23 maart 2023
    Wat super gaaf! Wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt vol met fantastische herinneringen. En een hele mooie plek om eens een helikoptervlucht te maken denk ik. Geniet nog lekker na en ik kom graag eens wat foto's bekijken en live verhalen horen