Drakensberg dag 1

1 maart 2023 - Langkloof, Zuid-Afrika

Gisteren (dinsdag) hebben we een lange rit gemaakt van Dullstroom naar onze accommodatie 'Little Switzerland' in Drakensberg. We hadden een mooie kamer, maar helaas geen elektriciteit. Dit keer kwam het niet door 'load shedding' (door de elektriciteitsleverancier geplande periode zonder elektriciteit), maar door een storing in de buurt en men had helaas net de generator voor de hotelkamers in de revisie. Zoals gezegd hebben we gelukkig power banks en zaklampen, en we hebben ook wat meegebrachte waxinelichtjes in onze kamer aangestoken. Ook het diner was bij kaarslicht, wat wel romantisch is maar voor het personeel knap lastig. Al met al lagen we vroeg in bed.

De volgende ochtend werden we daardoor ook vroeg wakker, wat mooi uitkwam voor onze eerste wandeling in Drakensberg. Na een rit richting ons startpunt Royal Natal leek de weg dood te lopen. Er lag een hoop stenen en zand over het grootste deel van de weg en de brug erachter leek ook zijn beste tijd gehad te hebben. Gelukkig kwam er net iemand van de andere kant die ons bevestigde dat we toch echt daarheen moesten. Op de terugweg hebben we gefilmd hoe we daar met de auto langs moesten (zie video's).

Na een bezoek aan het visitor centre kozen we voor een rondwandeling langs o.a. de Tiger Waterfall. Dit begon met een flinke klim van meer dan 300 meter hoogteverschil. Afgezien van een mini-buitje zat het weer mee en brak de zon zelfs regelmatig door, waardoor we het flink warm kregen (vandaar de rode hoofden op de foto's). Gelukkig kwamen we na de klim in een fris groen stuk bos terecht, waar de Tiger Waterfall doorheen stroomde. Daarna ging het weer door open vlakte met prachtige uitzichten, waarna we uitkwamen bij de Cascades. Daar hebben we geluncht en uitgerust bij het bruisende water. Daarna hadden we een pittige afdaling (pijn aan de tenen) maar het laatste stuk liep zeer relaxed, en we troffen er nog een leuke hangbrug aan.

Bij terugkomst in Little Switzerland was er nog steeds geen elektriciteit in onze kamer. Maar we mochten verhuizen naar een chalet dat een eigen generator heeft. Dat was wel luxe want dat was een compleet appartement met keuken en twee badkamers. Terwijl we op het terras van het uitzicht aan het genieten waren begon het te druppelen en vervolgens heeft het de hele avond zo erg gehoosd dat we zelfs de paar honderd meter naar het restaurant met de auto gegaan zijn. Daar hadden we wederom diner bij kaarslicht. Hopelijk hebben ze morgen het probleem opgelost.

(door internet problemen lukt het nog niet om foto's en video's te uploaden)

1. Marianne nonhebel:
    1 maart 2023
    Tjonge !!! Wat een avonturen. Een echte survival tocht, echt iets voor jullie 😁 Prachtige foto’s en filmpjes.
  2. Joke Roggeveen:
    1 maart 2023
    Jullie maken er wel iets mooi van, maar oprecht het is overal zo mooi alleen misschien wat minder regen blijf optimistisch dikke kus
  3. Truusje de Wildt:
    2 maart 2023
    Mooie foto’s en leuk verhaal.
    Met recht een avontuurlijke vakantie!
  4. Marjola Verhaar:
    2 maart 2023
    Leuk om jullie avontuur te lezen, goed voorbereid met zaklampen en waxinelichtjes en powerbanks!! Veel plezier verder!
  5. Yvonne:
    7 maart 2023
    Haha met de auto naar avondeten. Begrijp helemaal waarom!