De eerste dagen

18 november 2018 - El Calafate, Argentinië

het filmpje van deze bijzondere ervaring.

Zaterdag 17 november was het dan zover. Tot op het laatste moment hebben we nog met elkaar ge-appt over hoeveel broeken en truien we meenamen en hoeveel de bagage woog. We moesten ons enigszins beperken omdat we op de binnenlandse vluchten in Arentinië maar 15 kilo bagage mee mochten nemen en we wel kleding moesten hebben voor temperaturen van een graad of 5 tot meer dan 30, plus wandelschoenen, wandelstokken en natuurlijk de nodige toiletartikelen 😊 Maar uiteindelijk de tassen gepakt en ‘s avonds door onze Hanzen en Daan op Schiphol afgezet. We waren vlot door alle checks heen dus konden voor het boarden nog rustig een Latte Macchiato drinken en elkaar even knijpen dat dit geen droom was!

Na een enigszins turbulente vlucht van zo’n 13 uur kwamen we ‘s morgens vroeg lokale tijd in Buenos Aires aan. Maar daar bleven we niet. Per bus (nog geholpen door een alleraardigste Nederlands-sprekende Argentijn) gingen we van het internationale naar het nationale vliegveld en vingen onderweg vast een glimp van de stad op (bijzonder rustig op zondagmorgen). Ook dat ging allemaal vlot en zo hadden we tijd om onze eerste empanadas te eten. Daarna weer het vliegtuig in om in een uur of 3 naar El Calafate te vliegen. We vlogen eerst een groot stuk over zee, maar konden daarna het vooral heel erg lege en ruige landschap van Patagonië al bewonderen.

Aangekomen op het vliegveld van El Calafate moesten we eerst de huurauto regelen, inclusief een vergunning om ermee de Chileense grens over te gaan, wat we van tevoren al in ons beste Spaans hadden aangevraagd. Ook dit ging allemaal goed, en toen konden we op weg naar El Calafate zelf. El Calafate is een tamelijk kleine plaats waarvan de bevolking (ca 7000 inwoners) leeft van het toerisme. Wij overnachtten in een Airbnb waar we zeer hartelijk onthaald werden door gastvrouw Maria. Het huisje was zeer knus ingericht en van alle gemakken voorzien.

Na een welverdiende nachtrust begonnen we maandag aan onze eerste trip, de belangrijkste attractie van El Calafate: de Perito Moreno gletsjer. Deze gletsjer is ca 250 km2 groot, 5 km breed en 60-70 m hoog. Het bijzondere aan deze gletsjer is dat hij iedere dag ca. 1-2 meter vooruitschuift. Dat gaat met het nodige lawaai gepaard en ook breken er regelmatig grote brokken af. Via een prachtig aangelegd wandelpad (roosters op palen) konden wij de gletsjer vanuit verschillende hoeken bekijken en er dicht bij komen (maar wel op veilige afstand om niet door evt. rondvliegende ijsbrokken geraakt te worden). Wij hebben een groot stuk ijs zien en horen afbreken. Zie ons filmpje van deze bijzondere ervaring. Het blauw van het ijs is echt niet te beschrijven. We hebben ons laten vertellen dat dit veroorzaakt wordt door bepaalde mineralen in het water. We hebben genoten en waren zeer onder de indruk. Het weer viel niet tegen, maar terug in de auto begon het flink te regenen.

(Wordt vervolgd)